ماستیت

شایع ترین میکروب در ماستیت عفونی، استافیلوکوک طلایی است. باید به محض تشخیص، درمان شروع شود:

اگر علايم ماستیت خفیف است و در کمتر از 24 ساعت به وجود آمده، ممکن است درمان نگهدارنده مانند: تخلیه موثر شیر و اقدامات حمایتی کافی باشد.

ولی اگر علایم طی 24-12 ساعت برطرف نشد یا مادر شدیداً بدحال و دمای بدن او بیشتر از 37 درجه بود، یا علایم بدتر شدند و یا صدمه دوطرفه نیپل و یا سابقه قبلی ماستیت وجود داشت یا حال شیرخوار هم خوب نبود، باید آنتی بیوتیک را شروع کرد که با توجه به پاتوژن گفته شده آنتی بیوتیک ارجح پنی سیلین مقاوم به پنی سیلیناز مانند: دی گلوکزاسیلین یا فلوکلوگزاسیلین است. سفالکسین معمولاً برای خانم هایی که مشکوک به آلرژی به پنی سیلین هستند، ایمن است. ولی در موارد شدید حساسیت به پنی سیلین، کلیندامایسین یا اریترومایسین توصیه می شود.

اگر طی 48-24 ساعت از شروع آنتی بیوتیک مادر احساس بهبودی نکند باید مراجعه مجدّد داشته باشد.

آنتی بیوتیک باید حداقل 10 تا 14 روز استفاده شود و اگر کمتر از این مدت استفاده شود ممکن است با عود ماستیت همراه شده و یا مزمن شود. همراه با مصرف آنتی بیوتیک، وارد کردن پستان به داخل آب گرم برای تسهیل جریان خون و شیر مفید است. مهم ترین درمان، تخلیه مکرر و مؤثر شیر است. نباید شیرخوار از شیر گرفته شود. باید مادر تشویق شود که مکررتر شیر بدهد و شیردهی اول از پستان مبتلا شروع شود و سپس مادر شیرش را بدوشد تا اطمینان حاصل کند که پستان کاملاً تخلیه شده است. اگر درد اجازه نمی دهد که پستان رگ کند تغذیه از پستان سالم شروع و به مجرد رگ کردن به پستان قبل منتقل شود. کمپرس سرد بعد از شیردوشی یا شیردهی تا حدی کمک کننده است.

استراحت در بستر تا حداقل 24 ساعت از قطع تب توصیه میشود.

مصرف غذای کافی، و همچنین مصرف مایعات توسط مادر باید تشویق شود تا آب بدن او محفوظ بماند. مادر باید از خستگی و استرس هم اجتناب نماید.

توجه:

با مصرف آنتی بیوتیک توسط مادر، مدفوع شیرخوار ممکن است شل شده و یا شیر خوار دچار برفک شود.

.

احتقان پستان

احتقان پستان به علت عدم شیردهی مکرر یا کوتاه بودن مدت شیردهی در هر وعده شیردادن است که سبب می شود پستان ها کاملاً تخلیه نشوند. این موضوع معمولاً به دلیل وضعیت نادرست شیرخوردن یا خواب طولانی مدت شیرخوار، زخم یا شقاق پستان، جدایی مادر و نوزاد و یا استفاده از بطری و پستانک اتفاق می افتد.

درمان:

بهترین درمان کننده شیرخوار، و بهترین درمان، برداشت شیر توسط شیرخوار است. برای برداشت بیشتر شیر بهتر است که رفلکس اکسی توسین تحریک شود که این تحریک، با دوش آب گرم، یا وارد کردن پستان در لگن آب گرم یا کمپرس گرم و مرطوب به مدت 20 دقیقه قبل از شیر دادن انجام می شود. ماساژ گردن و پشت مادر و ماساژ ملایم پستان و تحریک نیپل هم به تخلیه بهتر شیر کمک می کند.

چون در احتقان پستان، گرفتن پستان برای شیرخوار مشکل است بهتر است مادر شیرش را تا حدی که احساس ناراحتی او برطرف شود بدوشد و سپس شیرخوار را به پستان بگذارد. بعد از تخلیه شیر یا بعد از شیر دادن، کمپرس سرد یا سرمادرمانی چون دمای بافتی را کم می کند مفید خواهد بود.

براي کاهش احتقان هاله پستان توصيه مي شود که مادر با دو انگشت خود در اطراف نوک پستان (روي هاله) به طرف قفسه سينه به مدت 1 تا 3 دقیقه فشار بياورد تا ضمن کاهش احتقان همان ناحيه، نوک پستان برجسته شده و شيرخوار بتواند پستان را به راحتي بگيرد.

اگر مادر هنگام شیردادن و یا دوشیدن شیر، درد داشته باشد می تواند از مسکن های ساده مانند بروفن یا استامینوفن استفاده کند. استفاده از مسکن درست قبل از شیر دادن موجب تسکین درد می شود. گاهی استفاده از یک داروی ضد التهاب هم مفید بوده است.

در مواردی که شیرخوار به هیچ وجه نتواند پستان را بگیرد، استفاده از رابط سیلیکونی نازک تا نرم شدن آرئول می تواند مفید باشد و اگر این مورد هم امکان پذیر نبود شیر را باید دوشید و آن را با فنجان به شیرخوار داد.   

اسکرول به بالا