_ آکادمی طب کودکان آمریکا و سازمان جهانی بهداشت ، تغذیه با شیرمادر را به شدت تأیید می کند و بر تغذیه انحصاری با شیرمادر تا شش ماهگی و سپس ادامه آن همراه با استفاده از غذای کمکی تا یک سال و بیشتر تأکید دارند .
_ ثابت شده که تغذیه با شیرمادر حتی برای 9 ماه ، موجب کاهش 30% چاقی کودکان می شود لذا با آگاهی دادن به مادران که مناسب ترین تغذیه برای شیرخواران شیرمادر است و کلیدی است شناخته شده برای سلامت آنان ، انتظار می رود میزان تغذیه با شیرمادر مرتبا” در حال افزایش باشد .
_ بیمارستان جایگاهی کلیدی برای آموزش است ولی بسیاری از مادران همه مطالبی را که در این دوره کوتاه به آنان آموزش داده می شود به خاطر نمی آورند لذا ویزیت 5_3 روز بعد از تولد نوزاد ، زمان مهمی برای مرور آموزش های داده شده در بیمارستان است .
_ ترکیب شیرمادر در طول هر وعده تغذیه همچنین با گذشت زمان تغییر می کند . ترکیب مناسب شیرمادر در روند خواب و رشد شیرخوار نیز تأثیرگذار است .
_ با ارتقاء تغذیه انحصاری با شیرمادر می توان مرگ و میر شیرخواران آن کاست . حدود 60_50%  مرگ و میر کودکان زیر 5 سال نیز ثانوی به سوء تغذیه است که بیشتر آن به دلیل عدم تغذیه انحصاری با شیرمادر و غذای کمکی مناسب است .
_ تأکید متخصین سلامت ، دولتمردان و افراد کاردان بر تغذیه انحصاری کودک با شیرمادر است و اگر مادران این روش را برای شیرخوار خود انتخاب نکنند این فرصت طلایی برای ارتقاء سلامتی شیرخوارشان را از دست می دهند .
_ اثر متغیرهای جمعیتی روی مدت شیردهی چندین بار بررسی شده و نشان می دهد که زنان با سن بالاتر ، تحصیلکرده تر و با درآمد بالاتر ، مدت طولانی تری به کودکان خود شیر می دهند .
_ بین چاقی مادر در دوران بارداری ، پس از زایمان و طول مدت شیردهی یک رابطه فنّی وجود دارد و ثابت شده که چاقی دوران بارداری  اثر منفی بر شروع موفق شیردهی و طول مدت آن دارد .
_ هرچه اعتماد به نفس مادر بالاتر و اعتقاد او به تغذیه شیرخوار با شیرمادر و اعتماد او در مورد توانایی برای شیردادن بیشتر باشد طول دوران شیردهی نیز طولانی تر خواهد بود .
_ شیرمادر سبب تقویت سیستم ایمنی شیرخوار از طریق سنتز چند ماده ریز مغذی مانند ویتامین B6   ، B12   ، K  و اسید فولیک  می گردد . وجود این مواد سبب جدب بهتر آهن ا ز شیرمادر ، در روده شیرخوار می شود .
_ در تحقیقی که در مورد هزینه شیرخشک انجام گرفت نشان داده شده که 1000 شیرخوار به مدت سه ماه انحصارا” با شیرمادر تغذیه شوند و با 1000 شیرخوار هیچگاه شیرمادر نخورده بودند مقایسه شدند . گروه دوم 2033 ویزیت بیشتر در مطب ، 212 روز بیشتر ، زمان بستری در بیمارستان و 609 نسخ دارویی بیشتر در سال اول زندگی مثبت به گروه اول داشتند .
_ عفونت های دستگاه گوارش در شیرخواران تغذیه شده با شیرمادر 64% کمتر است .
_خطر بستری شدن در بیمارستان ها به خاطر عفونت های تنفّسی و گوش میانی 72% کاهش دارد .
_ مطالعه انجام گرفته در امریکا نشان داد شانس داشتن اضافه وزن در شیرخواران متولد شده از مادران چاق که هیچگاه شیرمادر نخورده بودند نسبت به شیرخواران متولد شده از مادران با وزن نرمال که حداقل به مدت 4 ماه با شیرمادر خورده بودند .
_ خطر ابتلا به دیابت نوع دو در مادر ، برای هر 12 ماه طول مدت شیردهی ، 4 تا 12% کاهش می یابد . احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 در مادرانی که هرگز شیرخوار خود را انحصارا” با شیرمادر تغذیه نکرده اند در مقایسه با مادرانی که حتی 1تا 3 ماه شیرخوارشان را انحصارا” شیرمادر داده اند 50% بیشتر است .
_ خطر سرطان پستان برای هر سال شیردهی 4_3% کاهش می یابد و احتمال ابتلا به سرطان تخمدان در مادرانی که حداقل 12 ماه شیرداده بودند در مقایسه با مادرانی که هیچگاه شیرخود را نداده بودند 28% کاهش داشت .
_ مقدار پروتئین شیرمادرانی که زایمان پره ترم دارند خیلی بیشتر از شیرمادرانی است که زایمان ترم داشته اند . مقدار پروتئین شیرمادر در 4 تا 6 هفته اول یا بیشتر پس از زایمان ، کم می شود .
_ چربی ، متغیرترین درشت مغذی شیرمادر است . شیرپسین آخرین قسمت شیری است که یک شیرخوار در هر وعده می خورد و مقدار چربی آن دو تا سه برابر شیرابتدایی در هر وعده است .
_ باید به روشنی بیان کردکه شیرمادر فقط تغذیه نیست بلکه دارای فاکتورهایی  با کیفیت دارویی است که نقش مهمی در سلامت و حیات شیرخوار دارد .
_ تفاوت پروتئین های شیرمادر در مراحل مختلف شیردهی و بین شیرترم و پره ترم به اثبات رسیده است . در صورت نیاز به شیر اهدایی باید از شیری استفاده کرد که با مرحله تکاملی شیرخوار متناسب باشد .
_ شیرمادر به دلیل دارا بودن فاکتورهای ایمونولوژیک از عفونت و التهاب جلوگیری می کند و شیر اولیه ( آغوز) سرشار از فاکتورهای مصونیتی است که حیات شیرخوار را تضمین می نماید .
_ در مطالعه ای که انجام شده ریسک اسهال در بچه هایی که شیرمادر خوار نیستند 9 برابر بیشتر است .
_ در چهار روز اول بعد از زایمان تخلیه پستان ها پس از هر نوبت شیردهی در کاهش موارد احتقان پستان مؤثر بوده است .
_ در احتقان پستان ، ماساژ معکوس و ملایم اطراف آرئول، گرفتن پستان را برای نوزاد تسهیل می کند و اگر نوزاد نتواند پستان را بگیرد تخلیه با دست یا پمپ توصیه شده است . این کار علاوه بر نرم کردن محل و راحت گرفتن پستان توسط نوزاد ، خروج شیر را هم آسان می کند .
_ مشکلات تغذیه ای نوزادان سهم مهمی در بروز زردی آنان دارد و ممکن است با کاهش وزنی و کم آبی همراه باشد و اگر به خوبی مراقبت نگردد موجب آسیب مغزی ناشی از بیلی روبین شود . در مراقبت از زردی نوزادان ، به تغذیه انحصاری با شیرمادر ، تشویق برای افزایش شیرمادر با روش تغذیه زودهنگام و مکرر ، آموزش به خانواده ، شناسایی نوزادان در معرض خطر ، زردی به علت گرسنگی و اقدام برای مشاوره شیردهی در این گروه تأکید شده است .
_ عدم برنامه ریزی آموزشی در دوران بارداری ، تصوّر نادرست راحت تر بودن تغذیه مصنوعی ، تصوّر ناکافی بودن شیر ، عدم اطّلاع از علل گریه شیرخواران ، حمایت ناکافی از مادر ، اشتغال مادر ، زود شروع کردن غذای کمکی همه از موانع تغذیه انحصاری با شیرمادر هستند .
_ ویزیت نوزاد در 5_3 روزگی و دو هفتگی از نظر ارزشیابی شروع تغذیه از پستان ، کنترل وزن ، بحث در مورد تغذیه بر اساس خواست نوزاد با استفاده از نشانه هایی که ابراز می کند و حمایت مستمر از مادر بسیارمهم و حیاتی است .
_ تغذیه انحصاری با شیرمادر تا 6 ماهگی نه تنها غذای ایده آل را برای شیرخوار تأمین می نماید بلکه حداکثر منافع طولانی مدت و کوتاه مدت سلامتی را برای مادر و شیرخوار فراهم می کند . هرچه سن شیرخوار در استفاده از شیرمصنوعی پایین تر باشد محرومیت از شیرمادر زودتر اتفاق می افتد .  
_ مقدار آغوز در 2-1 روز اول ، پس از تولد گرچه کم است ولی نیازهای نوزاد نورسیده و سالم را برطرف می کند .

اسکرول به بالا