– خانم هایی که خود به فرزندانشان شیر می دهند:

  • در زمان سالمندی کمتر به پوکی استخوان مبتلا می شوند زیرا ساختمان استخوان مرتب در حال تجدید است و مقدار کلسیم و فسفر سرم مادران شیرده بیشتر است.
  • خونریزی کمتری بعد از زایمان دارند.
  • چاقی نیز در این مادران کمتر اتفاق می افتد.
  • هرچه طول مدت شیر دادن بیشتر باشد احتمال ابتلا به سرطان پستان کمتر خواهد شد.
  • مادران مبتلا به آرتریت روماتوئید که شیر می دهند به درمان، بهتر پاسخ می دهند.
  • مادران مبتلا به فشار خون در زمان شیردهی از آرامش بیشتری برخوردارند .
  • آمار ابتلا به عفونت مثانه در این مادران کمتر است.
  • استرس،افسردگی، خستگی و ابتلا به واپس گرایی نیز در آنان کمتر است.
  • شیردهی منجر به تسهیل کاهش وزن بعد از زایمان و تاخیر در تخمک گذاری می شود.
  • ادامه شیردهی منجر به کاهش خطر بیماری قلبی،کاهش خطر دیابت نوع دو ، همچنین کاهش خطر سرطان تخمدان می شود.

– شیر دادن منجر به رفتارهای بهداشتی تر مادر شده و مثلا او را وادار به ترک سیگار و یا الکل نموده و با افزایش حس تندرستی و مراقبت، محیطی پرنشاط برای او فراهم می نماید.
– ضریب هوشی کودکانی که شیر مادر می خورند به طور متوسط حدود 1.3 درجه نسبت به شیر خوارانی که به طور مصنوعی تغذیه می شوند، بالاتر است و هرچه مدت شیردهی بیشتر باشد، ضریب هوشی بالاتر است.
– در حین شیر دادن مهم ترین علامت رگ کردن پستان، تغییری است که در نحوه مکیدن و بلعیدن شیرخوار اتفاق می افتد. یعنی مکیدن های او سریع و نسبت مکیدن به بلعیدن کمتر شده و زمانی که حجم شیر به طور قابل توجهی افزایش می یابد،حتی نسبت مکیدن به بلعیدن یک به یک می شود.
– توصیه می شود مراقبت های اولیه نوزاد مانند توزین او، تزریق ویتامین کا و واکسن های ضروری، احیاناً چکاندن قطره یا مالیدن پماد در چشم نوزاد به بعد از برقراری اولین تماس مادر و نوزاد موکول گردد.
– پرولاکتین هورمون تولید شیر است و هر چه دفعات مکیدن شیرخوار بیشتر و مکیدن های اومؤثر باشد،ترشح پرولاکتین افزایش یافته ، در نتیجه تولید شیر مادر بیشتر می شود.
– استفراغ های جهنده مکرر در یک نوزاد ممکن است علامت تنگی پیلور باشد شیرخواری که خیلی زود بعد از تغذیه به طور جهنده بالا می آورد، باید توسط پزشک بررسی شود.
– علت بی قراری نوزاد متعدد و می تواند به دلیل خیس بودن، گرسنگی، خستگی، گرفتگی بینی،گرما یا سرمای زیاد، سر وصدای فراوان، نور زیاد، استرس مادر، دود سیگار  و قلیان، آلودگی هوا ، دود شومینه و یا بخاری باشد لذا ضمن تلاش جهت رفع علت بی قراری می توان نوزادان بی قرار را با عمود نگهداشتن، نوازش کردن، راه بردن، زمزمه کردن و ماساژ ملایم پشتشان آنان را آرام نمود.
– تغییرات هورمونی ناشی از حاملگی می تواند سبب حساسیت نوک پستان شود که شدت و مدت آن در خانم ها متفاوت است. برخی خانم ها در هفته اول بعد از زایمان دچار درد نوک پستان می شوند که بین روزهای 3 تا 6 به حداکثر رسیده  و سپس برطرف می شود. علت درد نوک پستان در مراحل دیگر شیردهی می تواند به دلیل شقاق، برفک، استفاده نامناسب از پمپ شیردوش، استفاده از صابون ، سینه بند و تاول های شیری باشد.
– درد نوک پستان ناشی از دندان در آوردن شیرخوار،موقتی است . قبل از شیر دادن با استفاده از یک تکه پارچه خیس سرد یا دندان گیر سرد روی لثه شیر خوار ، معمولأ مشکل برطرف می شود.
– هرگاه مادر یا شیرخوار و یا هر دوی آن ها نشانه های بالینی برفک را داشته باشند هر دو ، همزمان باید درمان شوند. در ابتدا می توان به طور موضعی از قطره نیستاتین، کلوتریمازول و یا محلول ویوله دوژانسین برای شیرخوار و پماد نیستاتین یا کلوتریمازول برای برفک پستان مادر استفاده نمود. گاهی اوقات درمان سیستمیک ضرورت پیدا می کند که  فلوکونازول خوراکی شایع ترین فرآورده مورد استفاده است. در شیرخواران فول ترم، تغذیه با شیرمادر با کمک فردی حرفه ای که در مدیریت تغذیه با شیرمادر تبحر داشته باشد می تواند ادامه یابد و شیر دادن نباید قطع شود. درمان باید دو هفته ادامه داشته باشد، حتی اگر علایم بهبودی در یکی دو روز اول مشاهده شود. توصیه می شود تدابیر لازم برای جلوگیری از عود برفک، مانند جوشاندن دندان گیر و یا قطعات پمپ شیردوش…انجام گیرد.
– لمس یک یا چند توده حساس در پستان مادر شیرده احتمالا به علت بسته شدن یک یا چند مجرای شیری است که سبب التهاب بافت پستان می شود. با شیردهی مکرر، شروع شیردهی از پستان مبتلا ، شیردهی در وضعیت های مختلف، استفاده از کیسه آب گرم روی پستان، ماساژملایم پستان و…می توان از عوارض آن مانند ماستیت و آبسه جلوگیری نمود.
– وجود مقدار کمی خون در ترشحات پستان در اواخر حاملگی و یا درشیر در دو هفته اول پس از زایمان گرچه موجب نگرانی مادر می شود اما خطر چندانی ندارد و می تواند به دلیل پرخونی، توده خوش خیم مجرای شیر یا پاره شدن مویرگ های داخل پستان باشد.

اسکرول به بالا