ویتامین D3 به مقدار 400 واحد از همان روزهای اول تولد برای نوزاد لازم است. براساس دستورالعمل کشوری، قطره ویتامین D و A  (شامل 1500 واحد ویتامین A و 400 واحد ویتامین D) مناسب می باشد. مولتی ویتامین ها به دلیل داشتن تارترازین که ایجاد حساسیت می کند بهتر است مصرف نشوند . بعضی مواد نگهدارنده یا مواد رنگی موجود در مکمل های مورد استفاده مادر هم می تواند سبب حساسیت شیرخوار شود. مطالعات اخیر نشان داده که اگر مادری که شیر می دهد در طی 6 ماه شیردهی انحصاری به شیرخوار، روزانه 6400 واحد ویتامین D مصرف کند، شیر او ویتامین D مورد نیاز برای شیرخوار را در طی 6 ماه تغذیه انحصاری با شیرمادر تأمین می کند و نیازی به مکمل یاری برای شیرخوار نیست ولی دستورالعمل کشوری ما می گوید کودکان صفر تا دو ساله – روزی 400 واحد ویتامین D مصرف نمایند.


با توجه به میزان سطح ناکافی ویتامینD در مادران و کلاً در جامعه:
کودکان 2-12 ساله: هر دو ماه یک کپسول 50000 واحدی ویتامین D
بزرگسالان 12-70 ساله: هر ماه یک کپسول 50000 واحدی ویتامین D
بالاتر از 70 سال: هر دو هفته یک کپسول 50000 واحدی ویتامین D

• در شیرخوارانی که سالم و به موقع (ترم) متولد شده اند، برای پیشگیری از بروز کم خونی از پایان 6 ماهگی قطره آهن به مقدار 15 میلی گرم عنصر آهن (المنتال) = 15 قطره که در برخی فرآورده ها معادل یک میلی لیتر داده می شود.


قطره AD و قطره آهن تا پایان 2 سالگی باید تجویز شود.

از 2 سالگی به بعد اگر کودک از تغذیه خوبی برخوردار باشد و به مقدار کافی از میوه ها و سبزی ها استفاده کند، نیازی به استفاده از شربت های تقویتی !!! ( مولتی ویتامین، مینرال) که بعضی از آنها از میزان کافی و یا نسبت متعادل اجزاء آن برخوردار نمی باشند، نیست.

اسکرول به بالا